Mentinerea inflatiei la un nivel scazut este un obiectiv al celor care traseaza politicile economice in intreaga lume. Inflatia nu cauzeaza probleme majore atat timp cat ratele de crestere sunt reduse, stabile si se incadreaza in asteptarile companiilor si ale consumatorilor. Un efect cheie al inflatiei este faptul ca aceasta reduce valoarea banilor in timp, ceea ce inseamna ca banii si detinatorii acestora sufera o pierdere a puterii de cumparare. Aceasta pierdere a puterii de cumparare nu afecteaza numai consumatorii si gospodariile, ci influenteaza si companiile si guvernele.
Pentru a prospera si a se dezvolta, companiile au nevoie, in general, de conditii economice favorabile, inclusiv de o inflatie scazuta si stabila. Incertitudinea planificarii companiilor creste enorm daca inflatia este ridicata sau se asteapta a fi ridicata, modificarea valorii banilor insemnand ca firmele nu pot fi sigure ce costuri sau venituri vor avea in viitor. Ca reactie, aceste companii devin mult mai prudente.
Inflatia ridicata sau anticiparea unei inflatii ridicate poate duce la cresterea mai rapida a costurilor companiilor in raport cu castigurile de productivitate, determinand intreprinzatorii sa fie mai reticenti fata de riscuri, mai putin dispusi sa investeasca in viitor – si reducand astfel competitivitatea. Acest lucru are un impact negativ asupra cresterii economice si asupra ocuparii locurilor de munca.
Inflatia poate fi diminuata in cazul in care creste rata dobanzii sau ingheata salariile, preturile si creste rata rezervelor bancare, iar creditele incep sa se limiteze. Iar in ceea ce priveste oferta de marfuri, productia ar trebui sa creasca promovand noile tehnologii, ecologia, calificarea productivitatii si orientarea catre noile metode de management.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu